torsdag 17. oktober 2013

Lukten av nye horisonter...

Lukten av ei ny bok - lukten av nye horisonter
Foto: Anne-Lise Stangenes



Endelig lå pakkelappen i postkassa mi fra Akademika. De fire etterlengtede, bestilte bøkene til studiet hadde kommet, og jeg gledet meg til å hente dem. Jeg så fram til å åpne dem, en etter en. Kjenne følelsen det gir å åpne ei bok som ingen har åpnet før meg. Snuse inn den gode lukten som alltid følger helt nye, uåpna bøker. Et lite "univers" av ord om IKT-bruk ved vurdering for læring i skolen. Henry Millon de Montherlant sa en gang; "En stor forfatter er en som skriver uforglemmelige setninger" (ordtak.com). Disse bøkene inneholder forhåpentligvis akkurat det. Lukten av nåtidens og fremtidens skole. Lukten av nye horisonter...






Bomullsstoffet fra sneakersene kjentes kjølig mot fortsatt bare føtter i skoene. Høstløvet danset omkring skoene. Jovisst er det høst. Høst og tid for ny studiemodul. Selv skjærene i den gamle eika hadde brust opp fjærene. Føltes ikke luften litt kjøligere enn dagen før?






Inne på postfilialen på Kiwi summet det av stemmer. Folk stimlet sammen foran kassa, som klirret muntert av mynter hver gang skuffen ble åpnet eller lukket. Med et lite smil om munnen, som om jeg bar på en liten hemmelighet, sto jeg og ventet...




En grønnkledd, smilende Kiwi-ansatt sto plutselig foran meg. Nitidig studerte hun lappen jeg rakk henne, tastet inn pakkenummeret på pc-en, og ba meg signere med plastpennen på den digitale skjermen. Foran meg lå den. Pakken med de fire pensumbøkene godt innpakket i passelig tykk papp, med mitt navn og min adresse utenpå. Jeg hadde lyst til å rive den opp med det samme. Ikke bry meg om at pappen fliset seg opp i småbiter, eller om folk i lokalet sendte stjålne blikk. Jeg tok meg sammen. Svelget tålmodig, takket Kiwi-damen, og tok en runde i butikken der jeg samlet sammen noen varer i den grønne kurven, før jeg betalte og gikk ut av bygningen.




Veien hjem gikk lett. Selv den siste bakken opp mot huset virket ikke fullt så bratt i dag. Ikke var det kaldt lenger heller. Jeg visste hvorfor. Nå var det like før. Selv naboens katt virket forventningsfull der den sto på steinhellene opp mot inngangsdøren. Jeg sparket raskt av meg skoene da jeg kom innenfor, fikk matvarene på plass, og gikk inn i stuen. Nå skulle det skje...




I motsetning til å rive pappen av, slik jeg tidligere hadde tenkt, åpnet jeg den forsiktig. Med sirlige bevegelser fikk jeg en liten åpning, og tittet inn. Endelig! Der lå de. De fire, splitter nye pensumbøkene mine for dette studiehalvåret. Jeg kunne kjenne en svak eim av det nye, ubrutte, ubrukte. Trykksverte av ord på papir, jobbet frem av mennesker som kan det de skriver om, og som har valgt å dele sin kunnskap mellom to permer med "resten av verden" - med meg og med de andre! Jeg sendte en tanke til mine medstudenter i samme sekund. Satt også de - akkurat da - og åpnet sine bokforsendelser fra en nettbokforhandler, og tenkte noe av det samme som meg?







Svart, grått, rødt, noe blått, noe lysegrønt..., som i "håpet er lysegrønt" - et kjent Kielland-sitat. Forventningsfull fikk jeg av resten av emballasjen i en eneste bevegelse, og fikk sett bøkenes omslag i sin helhet. Spennende ord som læringsrevolusjon, informasjonssamfunn, perspektiv og spillerom lyste mot meg med ulike skrifttyper og farger, med små og store bokstaver på bøkenes forsider. Forsiktig åpnet jeg den ene boka på et tilfeldig sted, og kjente hvordan arkene ga etter, litt etter litt. Med følelsen av kjølig, hvitt papir mot kinnene, og nesa godt planta mot bokryggen, snuste jeg inn den fantastiske lukten av ei ny bok...



og for deg som leste mitt forrige innlegg "En myk oppstart?", og som går og lurer - kan jeg fortelle at jeg fikk byttet ut linken til "Mr. Olympus og jeg" med linken til denne fagbloggen inne på It`s.








Våre pensumbøker i modulen "Vurdering for læring med IKT" er:

- Dobson, S., Eggen, A. og Smith, K. (2009): Vurdering, prinsipper og praksis, Gyldendal Akademisk
- Erstad, Ola (2010 - 2. utgave): Digital kompetanse i skolen, Universitetsforlaget
- Harboe, Leif (2012): Grunnleggende digitale ferdigheter for lærere, Universitetsforlaget
- Hoem, Jon og Schwebs, Ture (2010): Tekst 2null - nettsamtalenes spillerom, Universitetsforlaget
- Krumsvik, Rune (2007), trykket 2009: Skulen og den digitale læringsrevolusjonen, Universitetsforlaget
- Østerud, Svein, (2004): Utdanning for informasjonssamfunnet. Den tredje vei., Universitetsforlaget

i tillegg til oppsatt litteratur som er nedlastbart på Internett, forelesninger og litteratur lastet opp på It`s Learning, og omlag 100 sider selvvalgt pensum.



 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar