fredag 18. oktober 2013

Læreplanens digitale kompetansemål og egne muligheter som adjunkt i skolen

 
 



For uke 42/43 er temaet i denne studiemodulen hvordan IKT kommer til uttrykk i den gjeldende læreplanen; Kunnskapsløftet av 2006 (LK06) i de ulike fag. Mens de tidligere læreplanene M87 og L97 var innholdsrettede ift. det enkelte fag, er LK06 kompetansebasert. Det vil si at læreplanen legger opp til stor grad av lokal tilpasning for den enkelte kommune, og den enkelte skole når det gjelder hvilket innhold fagene skal ha. Dette stiller store krav til både skoleledelse og de ansatte mht. å tilrettelegge for at kompetansemålene nås. Også når det gjelder den femte grunnleggende ferdigheten; digitale ferdigheter, gir læreplanen retningslinjer for hvilke mål elevene skal nå etter de ulike trinn. IKT skal være en basisferdighet som alle elever skal inneha på linje med det å lese, å uttrykke seg skriftlig, å regne, og uttrykke seg muntlig. Vår oppgave til dette emnet gjelder nettopp digitale kompetansemål definert i LK06 for "mitt fag", hvilke muligheter jeg som lærer har for å jobbe mot at elevene når disse målene, og lokal tilpasning av læreplanen ved egen skole; Vågsbygd skole i Kristiansand.
 


 
 
 
 
1. Hva sier kompetansemålene for digital kompetanse definert i planen for ditt programområde/fag - og hvilke muligheter ser du i å jobbe mot disse målene?
 
 
 
 
Som adjunkt kan jeg undervise i alle fag i grunnskolen. Mitt virke på Vågsbygd skole (1 . - 7. trinn) er på mellomtrinnet; 5. - 7. trinn. For å begrense denne oppgavebesvarelsen, velger jeg å arbeide utfra at "mitt fag" er samfunnsfag.
 
 
 
 
 
Læreplan i samfunnsfag
"Grunnleggende ferdigheter; Å kunne bruke digitale verktøy i samfunnsfag inneber å gjere berekningar, søkje etter informasjon, utforske nettstader, utøve kjeldekritikk og nettvett og velje ut relevant informasjon om faglege tema. Digitale ferdigheiter vil òg seie å vere orientert om personvern og opphavsrett, og kunne bruke og følgje reglar og normer som gjeld for internettbasert kommunikasjon. Å bruke digitale kommunikasjons- og samarbeidsreiskapar inneber å utarbeide, presentere og publisere eigne og felles multimediale produkt, kommunisere og samarbeide med elevar frå andre skular og land" (udir.no).
 
 
 
"Kompetansemål etter 7. årstrinn;
Historie; utforske ulike kjelder, illustrere korleis dei kan gje ulik informasjon om fortida, og forklare korleis historikarar bruker dei til å lage historiske framstillingar, lage visuelle framstillingar av to eller fleire tidlege elvekulturar ved hjelp av digitale verktøy
Geografi; lese og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske hovudtrekk i sitt eige fylke, nabofylka, dei samiske busetjingsområda, Noreg, Europa og andre verdsdelar, planleggje og presentere reiser til Europa og andre verdsdelar ved å bruke digitale verktøy
Samfunnskunnskap; velje eit tema, forme spørsmål og kaste lys over dei ved å bruke ulike kjelder" (udir.no)
 
 
 
 
 
 
 
Mine muligheter til å jobbe mot disse målene ved egen skole;
 
 
 
Vågsbygd skole, Kristiansand
Foto: Anne-Lise Stangenes



 
 
 
 
Skolens Handlingsplan;
I skolens handlingsplan 2010 - 2014 (del 3) er målet at IKT skal benyttes i alle fag. Alle ved skolen skal arbeide aktivt mot dette målet.
 
 
 
 
 
Mediateket på Vågsbygd skole
Foto: Anne-Lise Stangenes
Digitale verktøy på Vågsbygd skole - Kristiansand
På vår skole er det en stadig fornying og økning ifm. digitale verktøy, og pr. oktober -13 har vi ca. 70 elev pc-er totalt; fordelt på stasjonære pc-er og tynne klienter. Vi har bredbåndsbasert Internett-tilkobling, og bygningene er tilrettelagt for bruk av pc og Internett i de aller fleste baser og rom. Vi har eget mediatek med omlag 25 stasjonære pc-er.
 
 
 I hver base på mellomtrinnet er det 5 elev pc-er, med mulighet for å sette inn fler, og på småskoletrinnet har vi 3 - 5 elev pc-er i hver base, også her med mulighet til å sette inn fler. I tillegg har enkeltelever egen pc tilknyttet sin arbeidspult.
 
 
 
Illustrasjonsfoto: Pablo Garcia
På mellomtrinnet er det 2 smartboards på hvert trinn; hver med sin bærbare pc. I småskolen er det en smartboard pr. trinn, også disse med tilknyttet bærbar pc. Smartboardene har projektor. I hvert formidlingsrom (amfi-rom) på mellomtrinnet er det i tillegg en projektor og tre pc-er, f.eks. til bruk under felles formidling til helt trinn. Ellers er det dvd/vhs-maskiner, inkl. høyttalere i disse rommene. Skolen har lisensierte program på elevnettverket. Skolen har også videokamera og flere kompaktkameraer. Forholdene ligger godt til rette ift. det rent tekniske på mitt arbeidssted. Det satses på IKT.
 
 
 
 
 
Ledelsens og de ansattes digitale ferdigheter;
Skolens ledelse er både interessert i, og har god kompetanse ift. bruk av digitale verktøy. Ledelsen oppmuntrer til bruk av digitale verktøy i undervisningen, og legger til rette for kurs blant skolens ledelse og ansatte; både internt og via andre forelesere eksternt. Det har f.eks. vært flere runder med kurs i bruk av smartboard, både på Universitetet i Agder og internt.

 

 

Det har også vært flere runder med kurs i bruk av LMS 'et It's learning, med både eksterne og interne kursholdere. For skoleåret 2013/14 blir det ytterligere interne kurs om muligheter for bruk av disse verktøyene. It's learning brukes både i undervisningen, til hjemmearbeid, og som en delingsarena for de ansatte av lokalt utviklet og "adoptert" MILL-materiell (Mange Intelligenser Læringsstiler og Læringsstrategier). I tillegg blir det holdt interne kurs i bruk av annet teknisk utstyr på skolen. Alle ansatte har mulighet til fornying av sin kunnskap om bruken av digitale verktøy, og dertil sine digitale ferdigheter gjennom daglig og ukentlig bruk. Det gjøres også gjennom skolens hjemmeside, der nyheter fra skolehverdagen publiseres. Skolen har likevel fortsatt en vei å gå for å innlemme IKT i alle fag, men vi er på vei mot målet!


 
 
 
 
Egne ferdigheter;
Som svært interessert bruker av digitale verktøy lærer jeg stadig mer; både gjennom egen utprøving og læring om bruk av digitale verktøy som "jeg kommer over", gjennom kurs på skolen, og gjennom studiemodulene i "IKT i læring" i regi av NyWeb og UiS m.m. Modulen "Vurdering for læring med IKT 1" er den fjerde modulen jeg tar i dette studiet, og det med bakgrunn i at jeg i størst mulig grad ønsker å inneha en kompetanse som tilfredsstiller dagens krav. Ift. Kristiansand kommunes egen undersøkelse rundt lærernes kompetanse, har jeg i stor grad den kompetansen som skal til for å kunne arbeide mot at elevene skal nå sine mål iht. Kunnskapsløftet. Jeg ønsker likevel å utvikle mine digitale ferdigheter i enda større grad, slik at min kompetanse alltid ligger noen hakk foran elevenes. For meg betyr dette at min nåværende digitale kompetanse ikke må bli noen "hvilepute" i fremtiden, men at jeg stadig må fornye den. Det gjør jeg med entusiasme og motivasjon, og et ønske om å stadig utfordre meg selv ift. "å følge med i tiden" når det gjelder å kunne bruke og videreformidle bruk av digitale verktøy.
 
 
 
 
 
Elevenes ferdigheter;
Elevene har timeplanlagt 1 time dataundervisning pr. uke fra 1. - 7. trinn. Det brukes en egen IKT-plan utformet av Pedagogisk Senter i Kristiansand som grunnlag for denne undervisningen. I tillegg brukes pc i basene i ulike fag av elevene. Det brukes også smartboard i basene av elevene ved f.eks. stasjonsarbeid i ulike fag, integrert som naturlig del. S-elever med egen pc får opplæring i bruk av den gjennom bl.a. pc-kurs. Den grunnleggende ferdigheten hos elevene utvikles på denne måten trinn for trinn gjennom årene.
 
 
 
 
 
Noen eksempler for bruk av digitale verktøy for å nå kompetansemålene i samfunnsfag etter 7. trinn;
- Tankekart på Internett kan brukes til både felles brainstorming og individuelt,  som oppstart, i planleggingsfasen, i selve arbeidet med en oppgave, til underveisvurdering (hva har jeg gjort til nå), og sluttvurdering (hva har jeg lært). Gode tankekart kan være Mindomo og CoMapping.
 
- Bruke kilder på Internett f.eks. leksikon, National Geographic Norge m.fl. til å finne informasjon om historiske hendelser, og sjekke disse opp mot hverandre for autentitet.
 
- Bruke tidslinjeverktøy for fremstilling av historiske hendelser, f.eks. Dipity
 
- For visuelle framstillinger kan f.eks. tegneserieprogram benyttes, sammen med egne fotografier, kart, lyd, tekst. GoAnimate er f.eks. meget brukervennlig.
 
- Det er mulig å bruke f.eks. YouTube eller/og Vimeo til å se allerede ferdige filmer; både dokumentariske og mer fiktive ift. temaene. Disse kan også brukes for å publisere eget arbeid.
 
- Ift. full elevgruppe kan smartboard brukes av lærer og/eller elever til f.eks. opplæring, utprøving, vurdering, evaluering, og visning/presentasjon osv.
 
- Det finnes digitale kart som kan brukes ift. hele verden; også nærmiljøet, for både individuelt arbeid og gruppearbeid, f.eks. Google maps.
 
- Til planlegging og presentasjon av reiser til Europa og andre verdensdeler kan både læringsplattformen It's learning brukes, sammen med samskriving i f.eks. Google docs. Det kan lages en felles Wiki, blogg (NB! Aldersgrense), eller brukes digitale kart der bilder og tekst kan legges inn fra fiktiv reise. Reisebyråer, flyselskap osv finnes på Internett ift. søk etter reisemål, overnattingssteder, mat, kultur, historie osv. Et godt eksempel på en Wiki laget i samarbeide mellom tre lærere på to ulike skoler i Kristiansand og 59 elever på 6. trinn, finner du HER
 
- Glogster; en type digital plakat, kan f.eks. benyttes som temaplakat om en historisk person, et sted, eller en reise.
 
- Med ordskyer eller wordle (det finnes mange ulike gratissider på Internett) kan lærer eller/og elever lage flotte, visualiserte fremstillinger som f.eks. oppsummering av et emne.
 
- It's learning eller/og f.eks. Google Docs kan også brukes ifm. elevvurdering fra lærer til elev, fra elev til lærer, fra elev direkte ifm. fag - både før, gjennom og etter en skoletime, et tema, et prosjektarbeid o.l.
 
- osv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Har din skole arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen? Hvordan - i tilfelle ja på spørsmålet?"
 
Nei. På min skole har vi ikke arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen ift. å lage en egen IKT-plan, men har "adoptert" IKT-planen som er utarbeidet av ansatte ved Pedagogisk Senter; Kristiansand av 2007 (IKT-plan).
 
 

Vågsbygd skole, Kristiansand
Foto: Anne-Lise Stangenes

Skolen har imidlertid utarbeidet egne halvårsplaner i alle fag for det enkelte trinn, der også digitale ferdigheter inngår som en integrert del. Dette er gjort av de ansatte på trinnene. Når nytt skoleår starter, "arves" halvårsplanene "fra i fjor" av de nye ansatte på hvert trinn, som går gjennom planen på nytt og videreutvikler den ift. aktuelle læremidler som da finnes på skolen, elevmassen, andre muligheter ifm. egenutvikling gjennom kurs osv.  
 
 


 

2 kommentarer:

  1. Her var det mye bra:) Virker som du er interessert i og bruker aktiv digitale hjelpemidler i undervisningen din. Ser ett par av tipsene her jeg skal "stjele" og se om jeg også kan bruke i undervisningen min. Ellers er jeg veldig enig med deg at det er viktig å ikke hvile på egne ferdigheter i ikt, men prøve å finne nye muligheter hele tiden. Utviklingen og mulighetene går så utrolig fort fremover at skal man være noen trinn føre elevene er det viktig å holde seg oppdatert:) Lykke til videre i kurset

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Morten! Ja, jeg er en ihuga ildsjel, som brenner for bruk av digitale verktøy i undervisningen; ikke for enhver pris, men når det er fornuftig å bruke det. Synes det er helt flott at du tenker å "stjele" noen av tipsene. De er en blanding av egne erfaringer og tidligere lærdom fra andre moduler i dette studiet. Nei, å hvile på "laurbæra" gir ingen gevinst på sikt, så de store sofaputene får ingen hvile under mine armer ;-) :-) Kjekt å høre at du tenker "nye muligheter" hele tiden, og flere vil det garantert bli. Hvordan vil f.eks. fremtidens skole være ift. digitale verktøy, læringsplattformer, omvendt undervisning m.m? Noen tanker om det ift. dagens skole? Tusen takk for lykkeønskning! PS: Har du noen kjekke tips å dele, tar jeg veldig gjerne i mot! :-) PS: Tipper nok innom bloggen din og tar en titt også! :-)

      Slett