tirsdag 15. oktober 2013

En myk oppstart?

Foto: Terje Alveberg
Igjen sitter jeg med nesegrevet godt plassert foran skjermen, og med ei pensumliste ved siden av meg. Denne gang gjelder pensumlista modulen "Vurdering for læring med IKT 1" - i regi av NyWeb og UiS. Dette er den fjerde modulen jeg tar i studiet "IKT i læring"; et studie med mulighet for videreutvikling innen min yrkesprofesjon som adjunkt ift. IKT-bruk i skolen, og jeg gleder meg til å komme ordentlig i gang! Jeg håper på mye faglig påfyll, mye nytt, og jeg ser virkelig frem til å åpne fagbøkene når de kommer fra Akademika.no

Vår første oppgave er å opprette en blogg for "refleksjoner rundt eige virke med særleg blikk på IKT og vurdering" (It`s Learning, 24.09.2013 - Arne Olav Nygard). En peker til bloggen skal legges inn i "Liste over bloggar" på læringsplattformen It`s Learning (heretter forkortet som It`s), og til sist skal hver deltaker gå inn og kommentere en av de andre studentenes bloggpost. En myk oppstart, var min første tanke, siden jeg allerede har opprettet tre blogger tidligere...




Videre i oppgavelyden står det at dersom noen har opprettet en blogg tidligere, kan vi legge igjen en peker til denne bloggen i "Liste over bloggar", men også da gå inn, selvfølgelig, å lese og kommentere en annen deltakers blogg.


Oppgavelyden fikk meg til å undres? Joda, jeg har opprettet blogg tidligere. Jeg har til og med opprettet tre blogger - så denne prosessen kan jeg. Det som undret meg, og som det ikke sto noe om i oppgavelyden, var om denne bloggen skal brukes videre i studiet? Dersom den skal det, ville det være smart å opprette en egen blogg til denne bruken, men dersom bloggen kun skulle benyttes til denne første oppgaven, så jeg ikke nødvendigheten av å opprette en, så lenge der sto at det ikke var nødvendig. Samtidig ønsket jeg ikke å bruke min "Mr. Olympus og jeg" til refleksjoner omkring bl.a. utfordringer, pensumlitteratur, oppgaver o.l., rett og slett fordi akkurat den bloggen brukes til visning av mine fotografier og opplevelser med kameraet omkring skulderen.


Vel... Jeg valgte å stille spørsmål om dette under "Spørsmål og svar". Ære være veilederne våre for den muligheten! Med en tidsfrist for å løse oppgaven, og med dager som gikk uten å få svar, valgte jeg til slutt å legge inn en peker til "Mr. Olympus og jeg" inne på It`s, men jeg skrev ikke noe blogginnlegg om studiet der, fordi jeg forsto det som om det ikke var nødvendig. Poenget var å opprette en Google-konto, om en ikke hadde det fra før, og starte opp en blogg, trodde jeg. Jeg leste imidlertid innlegget i bloggen "Ei vandring inn i IKT verda" av Mari Meyer, la igjen mine fotspor i kommentarfeltet, og klikket av inne på It`s om at jeg hadde løst oppgaven.


Så langt - alt vel. Oppgaven var gjort i tråd med oppgavelyden, trodde jeg...


Så viser det seg altså nå, når oppgaven for uke 42 kommer, at jeg likevel må opprette en egen fagblogg for å løse nettopp den oppgaven. Den skal nemlig publiseres i bloggen slik at vi "gode studentar" kan lese hverandres arbeid, og gi respons, og det ønsker jeg ikke å bruke mine øvrige blogger til.


Ergo: Her sitter jeg foran skjermen - "in the middle of the night" - med et lysegrønt håp innabords. Jeg håper det er mulig å legge inn en peker til denne bloggen; "Vurdering for læring med IKT", i blogglista på It`s, og fjerne "Mr. Olympus og jeg"!?


Den som venter - får se...


 

2 kommentarer:

  1. Veldig bra, også fotobloggen din! Beklager at det tok nokre dagar før det kom svar; det kom midt i haustferien, så eg hadde berre sporadisk tilgang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Arne Olav! :-D Skolefolk fortjener også full fri! :-D

      Slett